Je bekijkt nu Wat zijn de voordelen van koffie voor sporters?

Wat zijn de voordelen van koffie voor sporters?

Het is geen geheim dat koffie een populaire drank is onder sporters. Naast de opwekkende werking is aangetoond dat koffie een aantal gezondheidsvoordelen heeft voor sporters. Koffie is meer dan alleen een opkikkertje ’s morgens. Er is steeds meer bewijs dat koffie heilzaam kan zijn voor zowel atleten als regelmatige sporters. Leer er hier meer over.

1. Koffie verhoogt het energieniveau

Koffie is een stimulerend middel dat u kan helpen wakker, geconcentreerd, alert en actief te blijven. Het is een effectief middel gebleken voor sporters die ’s avonds of ’s ochtends vroeg moeten trainen. Naar verluidt hebben topwielrenners die het grootste deel van hun training ’s nachts doen, koffie gebruikt als een belangrijk ingrediënt in hun trainingsschema.

Cafeïne: Een prestatiebevorderende stof? Drankjes die caffeïne bevatten zoals koffie, maar ook zelfs thee kunnen een oppepper geven als ze worden ingenomen voordat de training of wedstrijd begint. Pas echter op dat je niet overdrijft met cafeïnehoudende dranken, want ze kunnen uitdroging veroorzaken, evenals andere bijwerkingen zoals nerveuze zenuwen (een vorm van angst) en een verhoogde hartslag – beide kunnen het moeilijker maken om goed te presteren tijdens een wedstrijd of fysieke activiteit.

2. Koffie verhoogt het adrenalinegehalte

Je lichaam produceert adrenaline, een hormoon dat het lichaam helpt te reageren op stress. Adrenaline verhoogt de alertheid en verbetert het geheugen, waardoor u zich kunt blijven concentreren op uw doel en beter kunt presteren bij sport.

Koffie is een stimulerend middel dat cafeïne bevat (een stof die bekend staat om zijn vermogen om de alertheid te verhogen). Studies tonen aan dat cafeïne het adrenalineniveau met 30% kan verhogen. Dit kan je helpen om je training of prestaties bij sport of andere activiteiten vol te houden.

3. Koffie zit vol met antioxidanten

Koffie bevat antioxidanten, zoals chlorogeenzuur en polyfenolen, die de sportprestaties kunnen helpen verbeteren. Deze stoffen kunnen door de huid worden opgenomen, dus door cafeïne veroorzaakt zweet is geweldig om deze antioxidanten op te nemen.

Koffie bevat ook quiniden, lignanen, magnesium, kalium en chroom. Sommige studies hebben aangetoond dat deze voedingsstoffen spierpijn na het sporten kunnen verminderen.

Het zinkgehalte bij sporters is vaak lager dan zou moeten door overmatig zweten tijdens de training of wedstrijd. Omdat koffie de zinkopname met 100% kan verhogen als het voor de training* wordt gedronken (maar ook met 40% kan verlagen als het erna wordt gedronken, wat de reden is waarom sporters moeten overwegen een zinksupplement te nemen als ze koffie willen drinken), kan het dienovereenkomstig timen van uw kopje java uw prestaties ten goede komen.

4. Koffie verhoogt de stofwisseling

Een van de meest opwindende voordelen van koffie voor sporters is dat het de stofwisseling verhoogt. Dit betekent dat je lichaam meer calorieën verbrandt, zelfs als je niets doet. Het effect is niet enorm, maar het kan op de lange termijn een verschil maken als je probeert af te vallen of slank te blijven terwijl je hard traint. Van koffie is aangetoond dat het de stofwisseling verhoogt door:

  • De vetverbranding te verhogen (de voorkeursbrandstof van het lichaam) en opgeslagen lichaamsvet te verminderen (1 hierboven).
  • Het stimuleren van de activiteit van het zenuwstelsel en het verhogen van de hartslag/bloeddruk (#2 hierboven).
  • Het stimuleren van de spijsvertering en het helpen afbreken van voedsel zodat uw lichaam gemakkelijker toegang heeft tot de voedingsstoffen (#3 hierboven).

5. Koffie verbetert prestaties

Koffie is een bekend stimulerend middel en is zelfs gebruikt in medische proeven als een manier om de focus te verhogen. Het zijn niet alleen atleten die van dit voordeel profiteren – veel mensen vinden dat ze wakker en alert kunnen blijven met minder vermoeidheid als ze ’s ochtends koffie drinken. Dit kan uw prestaties verbeteren doordat u langer kunt doorwerken zonder vermoeid te raken of afgeleid te worden door vermoeidheid.

Kanttekening: Eén kopje koffie kan al veel helpen, maar er zijn grenzen aan hoeveel je moet drinken

Koffie is een natuurlijk stimulerend middel, wat betekent dat het je alerter en wakkerder kan maken. Dat is geweldig, maar te veel cafeïne kan andere problemen veroorzaken. Als u bijvoorbeeld te veel koffie drinkt en ’s nachts niet goed slaapt, zal uw lichaam overdag moe zijn terwijl het juist alert moet zijn. Het is het beste om koffie met mate te drinken – één kopje per dag is voor de meeste mensen genoeg.

Maar hoe zit het met sporters? Atleten hebben alle stimulatie nodig die ze kunnen krijgen! Dat is waar – van ketose is aangetoond dat het de fysieke prestaties verbetert. Maar er zijn nog een aantal dingen die je in overweging moet nemen voordat je te veel koffie drinkt voor sporters. Te veel koffie kan angst en nervositeit of brandend maagzuur veroorzaken. U kunt ook maagproblemen krijgen van het drinken van te veel hete vloeistof.

Besluit

Het drinken van koffie kan zeker en vast voordelen hebben voor actieve sporters. Maar zelfs als je geen atleet bent, kun je nog steeds de vruchten plukken van deze populaire drank! We hebben aangetoond dat cafeïne helpt het energieniveau en de stofwisseling te verhogen, waardoor iedereen de dag wakkerder en alerter doorkomt. Je hoeft dus ook geen atleet te zijn om van deze voordelen te profiteren – iedereen kan profiteren van een extra boost in hun dagelijks leven!

Geef een antwoord